Skip to content

Pekanbaru – Malam Pertama

March 27, 2015

SOP BUAH

Aktiviti pertama dibumi Pekanbaru adalah sesi mencari simcard. Setelah mesyuarat sejak merancang aktiviti ini, keputusan telah dicapai dengan majoriti penuh 2/2 untuk membeli sahaja simcard telco di Indonesia kerana lebih murah berbanding kadar roaming jika menggunakan nombor Maxis/Celcom/Altel sedia ada. Kami memerlukan telefon untuk memudahkan komunikasi dengan pihak agen dna juga perlu jika ada sebarang kecemasan. Tetapi sebenar-benarnya, kami membeli simkad Telko Indonesia adalah untuk mengambil pakej data yang mana memudahkan kami untuk melayari internet dengan kadar murah berbanding roaming yang mana andai ada aktiviti, gambar yang menarik, boleh terus upload ke FB mahupun IG dan juga boleh membantu untuk komunikasi dengan Malaysia tidka terputus ( via WhatsApp ).

Tapi berhubung dengan kecemasan tadi tu, sebenarnya apabila kita sedang berjalan keluar negara. Adalah penting untuk kita mengambil sedia nombor telefon pihak kedutaan ataupun konsulat Malaysia yang paling hampir dan juga ambil nombor hotline Wisma Putra yang mana mudah untuk kita hubungi di saat memerlukan. Maklumkan juga saudara/kenalan terdekat anda nombor telefon “baru” anda supaya anda tidak terputus hubungan dengan tanah air ( sebenarnya eksen nak bagi tahu kita ada nombor negara luar ).

Simkad yang dibeli adalah SIMPATI dengan harga IDR66ribu dengan data internet 2GB sedia ada tak ingat berapa lama expired. Tetapi pakej simkad SIMPATI ini datang dengan anda boleh tambah pulsa (nilai tak ingat) untuk mendapat lagi 1GB kuota data tambahan percuma. Tapi kami tak tambah pun, memadai menggunakan 2GB itu sepanjang tempoh percutian untuk 2 telefon ( connect via wifi )

Ok masih tiada kaitan dengan gambar diatas.

Makan Malam

Ok aktiviti seterusnya adalah makan malam. Susah ke senang nak cari makan di Pekanbaru atau lebih khusus sekali di sekitar Tune Hotel/Mall Pekanbaru.

Sebenarnya banyak warung-warung makan (street food ) disepanjang jalan berdekatan kawasan yang dinyatakan. Anda boleh memilih sama ada untuk makan Nasi Campur ( selera minang ), ada Bakso, Satay Padang dan ada satu menu yang pernah viral kat negara kita, Kuih Pukis.

Tapi kami tak makan pun kuih tu, hanya berjalan memandang dan melihat-lihat sahaja.

Jadi apa menu malam pertama kami di sini ?

1. Volhano

Volhano ni saling tak ubah macam JCo Donuts yang ada di Malaysia. Tapi JCo pun ada juga sebenarnya di sini.

Volhano1

Volhano2

sama kan… tetapi tidak serupa.

Cuma gaya masuk di Volhano ni gayanya umpama masuk restoran 5 bintang. Nak masuk ada orang buka pintu dan sambut kita. Kemudian bila nak keluar juga ada orang buka pintu dan menyanjung kita. JCo kat Giant Kota Damansara tu, pintu pun takda macam mana nak buat macam tu.

2. Martabak Mesir

MartabakMesir1

Martabak Mesir, dimasak oleh Melayu Riau, bukan Pak Arab dari Mesir. Macam mana rupa dia ?

Macam ini ( maaf gambar diambil dengan camera cap Tottenham Hotspur )

MM3

Bahan-Bahannya

Campuran Daging. Telur ( gaya macam telur itik ). Roti Canai ( ditebar )

Kemudian dimasak di atas dapur istimewa

MartabakMesir2

Apa istimewa dapur tu? Nampak sama je kan? Sebenarnya dapur tersebut menggunakan arang. Tidak menggunakan Gas sama sekali. Tapi rasanya memang kebiasaan disini kedai-kedai makan menggunakan  arang sebagai bahan api.

Secara jujurnya Martabak Mesir ni agak masin sebenarnya. Jadi aku mengesyaki kemungkinan telur itik yang digunakan adalah jenis telur masin sebenarnya sebab aku tak nampak pun pak cik yang menebar tu ( baju putih ) letak garam ketika dia bancuh adunan Martabak tu.

masih tiada kaitan dengan Sop Buah kan?

#pmkNfhontour

Advertisements

From → #pmkNfhontour

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: